В. А. Позниш, Є. І. Степанова, І. Є. Колпаков, Т. В. Шепелюк, В. І. Шевелева,
В. Ю. Вдовенко
Державна установа «Національний науковий центр радіаційної медицини Національної академії
медичних наук України», вул. Юрія Іллєнка, 53, м. Київ, 04050, Україна
ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН ТА ТИПОЛОГІЧНІ РИСИ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ – МЕШКАНЦІВ РАДІОАКТИВНО ЗАБРУДНЕНИХ ТЕРИТОРІЙ У ВІДДАЛЕНИЙ ПЕРІОД ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Мета. Оцінити психоемоційний стан дітей-мешканців радіоактивно забруднених територій та охарактеризувати
типологічні риси їхньої особистості у віддалений період Чорнобильської катастрофи.
Матеріали і методи. Психоемоційний стан та типологічні риси особистості визначали у 96 дітей віком від 12
до 17 років, які постійно проживали на радіоактивно забруднених територіях зі щільністю забруднення ґрунтів
137Cs понад 168 кБк·м-2 та надходили для обстеження та лікування в дитячі відділення клініки ННЦРМ. Психоемоційний стан дітей визначали за допомогою тесту «неіснуюча тварина», який оцінювали в балах за симптомокомплексами: тривожності, агресивності і нервово-психічної виснаженості. Для відокремлення різних аспектів симптомокомплексу агресивності застосовували опитувальник А. Басса та А. Даркі. У всіх дітей визначали вміст інкорпорованого 137Cs за допомогою лічильника випромінювання людини.
Результати. Результати оцінки психоемоційного стану дітей–мешканців радіоактивно забруднених територій у
віддалений період Чорнобильської катастрофи за тестом «неіснуюча тварина» показали, що стан тривожності
реєструвався в усіх 96 дітей (100 %); стан агресивності – у 60 дітей (62,5 %); виснаження – у 57 дітей (59,37 %).
Залежно від превалювання ознак тих чи інших симптомокомплексів, або їх поєднання, сформовано 5 груп спостереження і визначено риси особистості дітей, характерні для кожної з груп. У найчисельнішій І групі з переважанням ознак симптомокомплексу тривожності (45,83% від загальної вибірки) відзначались: стійка схильність
до сприйняття загрозливими багатьох життєвих ситуацій та оточення, песимістична оцінка власної життєвої
перспективи, постійний високий рівень емоційної напруги. Більшість у цій групі становили дівчата. Для ІІ групи, в якій відзначалося поєднання високих показників двох симптомокомплексів – тривожності та агресивності
(18,75 % від загальної вибірки), характерними рисами особистості були постійний високий рівень емоційної
напруги, схильність до сприйняття оточення з недовірою та почуття провини, що є проявом аутоагресії. У дітей
ІІІ групи (14,58 % від загальної вибірки) превалював симптомокомплекс агресивності з почуттями відчуження,
ізольованості та ворожого ставлення до оточення. Діти IV групи (16,67 % від загальної вибірки) з поєднанням
ознак виснаження та тривожності відзначались поганою здатністю зосереджуватися, розладами концентрації
пам’яті та уваги, зниженням здатності до навчання, постійною втомою та дратівливістю, апатією, пасивністю,
інертністю. V група (лише 4,17 % від загальної вибірки) відзначалася низькими (менше 2 балів) показниками
всіх трьох симптомокомплексів. Дівчата були значно більше схильними до проявів тривожності, хлопці – до
проявів агресивності, які часом супроводжувалися тривожністю. Симптомокомплекс виснаженості з однаковою
частотою визначався як у хлопців, так і у дівчат.
Висновки. Оцінка психоемоційної сфери дітей – мешканців радіоактивно забруднених територій у віддалений
період Чорнобильської катастрофи виявила наявність у 100 % дітей ознак стану тривожності, у переважної
більшості – стану агресивності та виснаження. Вірогідних асоціацій між вмістом інкорпорованого 137Cs (в діапазоні від 111 до 7024 Бк) і особливостями психоемоційного стану дітей не встановлено.
Ключові слова: діти, Чорнобильська катастрофа, психоемоційний стан, типологічні риси особистості.
Проблеми радіаційної медицини та радіобіології. 2020. Вип. 25. C. 516-530. doi: 10.33145/2304-8336-2020-25-516-530
повний текст |